W związku z wystąpieniem w dniu 7 czerwca 2025 roku na terenie Gminy Baćkowice niekorzystnego zjawiska atmosferycznego powodującego szkody w gospodarstwach rolnych, Wójt Gminy Baćkowice informuje o możliwości przeprowadzenia szacunków strat w gospodarstwach rolnych spowodowanych przez niekorzystne zjawiska atmosferyczne.
Szacowanie strat możliwe jest tylko i wyłącznie na wniosek poszkodowanego rolnika.
Wniosek o oszacowanie szkód można złożyć w terminie do dnia 18 czerwca 2025 r. Do wniosku należy dołączyć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Ponadto do wniosku producent rolny dołącza kserokopię wniosku o płatności bezpośrednie w celu informacji o powierzchni gospodarstwa rolnego oraz w przypadku posiadania zwierząt gospodarskich kopie zgłoszenia do systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (lRZ).
W przypadku niekompletnych lub nieprawidłowo wypełnionych wniosków wójt/burmistrz/prezydent wzywa poszkodowanego do uzupełnienia wniosku bądź odmawia przyjęcia wraz z podaniem uzasadnienia.
Załączniki;
- załącznik do wniosku – uprawy,
- zgoda na przetwarzanie danych.
Informacja
dotycząca procedury szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej w przypadku wystąpienia szkód spowodowanych przez niekorzystne zjawiska atmosferyczne.
Komisje Gminne mogą dokonywać szacunków szkód, tylko i wyłącznie tych, które powstały w wyniku: gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi, lawiny lub suszy w środku trwałym.
W przypadku wystąpienia deszczu nawalnego, huraganu lub przymrozków wiosennych wymagana jest ekspertyza wydana przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
Wystąpienie suszy przedstawia System Monitoringu Suszy Rolniczej (SMSR). Wskazuje on obszary, na których wystąpiły straty spowodowane suszą w uprawach uwzględnionych w „Ustawie o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich”. Zgłaszanie wniosków o oszacowanie strat w uprawach rolnych i sporządzenie protokołu w przypadku SUSZY dokonuje się poprzez aplikację publiczną - „Zgłoś szkodę rolniczą” – dostępną na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Jeśli straty zgłoszone przez rolnika wyniosą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej w aplikacji zostanie wygenerowany protokół, który w dalszej kolejności musi zostać podpisany przez Wojewodę.
Zasady zgłaszania wystąpienia niekorzystnego zjawiska atmosferycznego i szacowania szkód.
Niekorzystnym zjawiskiem atmosferycznym musi być dotknięty pewien obszar, na którym znajdują się poszkodowane gospodarstwa, w rozmiarach stanowiących zagrożenie dalszego ich funkcjonowania, z wyjątkiem szkód powstałych w wyniku pioruna. W przypadku wystąpienia deszczu nawalnego, huraganu lub przymrozków wiosennych, jak podano wyżej, wymagana jest ekspertyza wydana przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Natomiast wystąpienie suszy przedstawia System Monitoringu Suszy Rolniczej (SMSR).
Wójt Gminy w zwyczajowo przyjęty sposób informuje rolników o możliwości przeprowadzenia szacunków strat oraz terminie ich przeprowadzenia.
Szacowanie strat możliwe jest tylko i wyłącznie na wniosek poszkodowanego rolnika (wzór wniosku – w załączeniu).
Wypełniony formularz wniosku wraz z podpisaną zgodą na przetwarzanie podanych danych osobowych (załącznik do wniosku) rolnik winien złożyć niezwłocznie po wystąpieniu niekorzystnego zjawiska atmosferycznego do urzędu gminy właściwego ze względu na miejsce wystąpienia strat lub innym miejscu ustalonym przez gminę. W przypadku gospodarstwa rolnego położonego na obszarze co najmniej dwóch gmin, w których wystąpiły szkody, wnioski składa się do każdej gminy oddzielnie. Do wniosku producent rolny dołącza kserokopię wniosku o płatności bezpośrednie w celu informacji o powierzchni gospodarstwa rolnego oraz w przypadku posiadania zwierząt gospodarskich kopie zgłoszenia do systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ).
W przypadku niekompletnych lub nieprawidłowo wypełnionych wniosków wójt/burmistrz/prezydent wzywa poszkodowanego do uzupełnienia wniosku bądź odmawia przyjęcia wraz z podaniem uzasadnienia.
Komisja Gminna ustala wysokości szkód poprzez lustrację na miejscu. W ciągu 2 miesięcy od dnia zgłoszenia przez producenta rolnego powstania tych szkód, Komisja Gminna przeprowadza wizję na miejscu wystąpienia szkód, wykonuje dokumentację fotograficzną oraz spisuje szkody w protokole do sporządzenia na miejscu lustracji.
Stała pomoc finansowa dla poszkodowanych rolników.
Producenci rolni, którzy ponieśli straty w produkcji rolnej mogą ubiegać się o kredyty preferencyjne na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun obsunięcie się ziemi lub lawinę w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 187 z późn. zm.) Kredyty na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej są udzielane bezpośrednio po wystąpieniu szkód spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi, tj. najbliższym cyklu produkcyjnym i nie później niż 12 miesięcy od daty sporządzenia protokołu oszacowania szkód przez komisję.
Inne formy pomocy dla poszkodowanych rolników – sposób postępowania zgodnie z obowiązującymi przepisami (programy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa).
Wszelkie informacje w w/w zakresie dostępne są na stronie internetowej: https://ir.kielce.uw.gov.pl/ir/usuwanie-skutkow-klesk-zywiolo/szkody-w-gospodarstwach-rolnyc